Udfordringen
Med en stigende medarbejdertilgang hos arkitektvirksomheden SLA, opstod behovet for en fælles platform til intern kommunikation og vidensdeling, på tværs af organisationen. SLA ønskede at styrke udveksling af viden fra medarbejder til medarbejder, men i en branche hvor det ifølge landskabsarkitekt hos SLA, Jacob Borg Damkjær, ikke er en dyd at vidensdele, lå der en stor opgave i horisonten: ”Særligt arkitektbranchen er berygtet for at være dårlig til vidensdeling. Med en effektiv vidensdeling, kan de løsninger vi bruger i Nordnorge, også bruges i Nordhavn”, understreger han. Derfor konsulterede SLA Cadesign base, som tidligere har hjulpet med en overordnet gennemgang af virksomhedens IT-setup.
Facts
SLA er en arkitektvirksomhed etableret i 1994. SLA specialiserer sig i landskabsarkitektur og byplanlægning. De har 130 medarbejdere, fordelt på tre kontorer i Aarhus, København og Oslo. SLA står bag projekter som fx Amager Bakke Tagpark og Gellerup Bypark i Aarhus.
Udfordring
Stigende behov for en fælles platform til intern kommunikation og vidensdeling, på tværs af organisationen.
Løsning
Intranet baseret på SharePoint og Teams.
Udbytte
Et intranet der fungerer som et stort opslagsværk til vidensdeling, samt som social platform.
Tags
Microsoft SharePoint, Microsoft Teams, intranet, arkitekt, landskabsarkitekt.
Løsningen
SLA benyttede allerede en række Microsoft-værktøjer, og betalte i den forbindelse for både SharePoint og Teams. Cadesign base hjalp med at få etableret intranettet, så SLA kunne udnytte dets fulde potentiale. ”Vi brugte før et mere eller mindre organiseret, men forældet system, som primært bestod af fællesdrev og e-mails. Det gjorde det svært at aktivere og dele den viden, vi hele tiden opbygger i virksomheden. Cadesign base så, at vi faktisk allerede havde en platform, idet vi betalte for de Microsoft-produkter, som løsningen bygger på,” siger CFO i SLA, Bo Danielsen.
Et væsentligt ønske var også et værktøj, som kunne formidle og styrke virksomhedens identitet internt. ”Vi ville gerne bruge intranettet til at fortælle vores kolleger, hvordan vi ser verden, og hvad vi er bygget af. Det styrker fællesskabsfølelsen i hele virksomheden og fungerer som et socialt forum. Når vi ser på statistikkerne, kan vi se at det bliver brugt og er et levende sted, hvor vores medarbejdere udveksler viden,” siger Jacob.
.
Udbyttet
Intranettet fungerer i dag som et stort opslagsværk, hvor alle til enhver tid kan tilgå alle vigtige dokumenter. Det er ikke bare med til at binde organisationen sammen. Det sparer også tid for medarbejderne og gør arbejdsprocesserne hurtigere.
Derudover fungerer intranettet også som en social platform. ”Det er meningen, at intranettet skal fungere som et aktivt socialt forum, hvor man kan se, hvad der sker fra dag til dag i de forskellige teams. Det fungerer supergodt, og de fleste har intranettet kørende det meste af dagen,” siger Jacob. Han påpeger også at deres nye intranet har en meget brugt funktion, der gør det muligt at søge på medarbejdernes kvalifikationer. Dermed kan man hurtigt finde en intern ekspert, som har netop de kompetencer, man søger.