”Siden skiftet af leverandør, har jeg brugt mindre tid på IT og mere tid på arkitektur - det var jo også meningen..."Frank Hasling Pedersen IT/IKT ansvarlig og arkitekt cand. Arch

Skift båden ud – den tager vand ind

Tegnestuen Schønherr stod med en udfordring, som mange oplever. De havde et nogenlunde velfungerende it-setup, men som tiden går, skifter opgaverne karaktér og behovene hos virksomheden og den enkelte bruger ændres. Hvad gør man så? 

Schønherr gjorde, som de fleste andre virksomheder… De byggede til, lagde ovenpå og forsøgte at tilpasse systemet til den nye virkelighed.

IT/IKT ansvarlig og arkitekt cand. Arch., Frank Hasling Pedersen forklarer: ”Både mine folk og jeg selv brugte rigtig meget tid på system-vedligehold. […] Det var lidt lige som en båd, vi ikke rigtig gad at lappe mere på. Nu var vi der, hvor vi gerne ville skifte den her båd ud”.

”For os handlede det ikke om at spare på IT i kroner og ører. Det vigtigste for os var at spare tid og ressourcer, således at vi fik mere tid til vores kerneforretning – arkitektur. Vi søgte derfor efter en it-partner, der har erfaring med netop vores type af forretning og de udfordringer, vi står med som tegnestue.”

 

It er en tillidssag

Udskiftning af leverandør er en stor beslutning. På anbefaling fra arkitektvirksomheden 3XN kontaktede Schønherr Cadesign base, og selvom de naturligvis havde indbudt/kontaktet flere it-virksomheder, var der ikke den store tvivl om, at valget skulle falde på Cadesign base:

Cadesign base har indgående kendskab både til de programmer, vi arbejder i og vores branche, og så kunne de ovenikøbet tilbyde en fysisk nærhed både i KBH og i Aarhus… Men jeg ville nok have valgt dem alligevel, selvom de lå i Herning et sted. De har de bedste referencer og det bedste grundlag for at tilbyde os en reel forbedring”.

Office 365 – skal, skal ikke?

Schønherr stod med en fuldt berettiget bekymring: ”Skal vi virkelig det der Office 365, som har så mange funktioner, som vi ikke skal bruge? Vi ville forenkle vores system – ikke komplicere det med features, som vi slet ikke har behov for. 

Her kom Jeppe Wellendorf (Client Relations Manager) med kompetent rådgivning. Det handler jo også om vores fremtidige behov”. Vi anvender måske ikke alle elementerne i pakken Office365, men de ting vi bruger, dem bruger vi til gengæld konstant, og fordi Cadesign base har et kendskab til hvordan vi arbejder, kunne de komme med forslag til, hvordan vi kunne optimere nogle af vores arbejdsgange ved at skifte til Office 365”.

foto: "Kokkedal Klimatilpasning" af Carsten Ingemann

MDT og VPN – 6 bogstaver, der optimerer hverdagen

Tidligere har Schønherr oplevet at support var en mangelvare, og at nedetid var et uundgåeligt faktum i hverdagen. Her har samarbejdet med Cadesign base virkelig optimeret effektiviteten i Schønherr:

”Siden skiftet af leverandør, har jeg ikke afsat én eneste time på IT. Det er alt sammen røget på kundesager. Hvis Cadesign base oplever, at de skal bruge mere end 15 minutter på én af vores computere via fjernsupport, så nulstiller de hele maskinen med MDT (Microsoft Deployment Technology).
Så ruller de den bare igen, og det tager ikke engang en time. Det effektiviserer virkelig arbejdsflowet for den enkelte medarbejder”.

Højere effektivitet og øget mobilitet

Arkitekter har brug for at kunne arbejde på alle tider af døgnet og selvfølgelig også væk fra kontoret/på distance.  Når man sidder med tunge filer og arbejder i projekteringsværktøjer er lagging og dårlige forbindelser både frustrerende for medarbejderne og direkte ineffektivt for forretningen.

Som en del af løsningen til Schønherr anbefalede Cadesign base derfor en VPN-løsning. Effekten af løsningen er klar: ”Folk kommer til mig med armene i vejret og siger: ’Frank det virker!!!’. Og jeg kan sidde i toget til KBH og tegne og 3D-modellere. Jeg kører 4G, kobler på VPNén, og så kører det bare. Det er virkelig tilfredsstillende”, siger Frank Hasling Pedersen.

Kundekontakt er alfa omega

Det er først, når man har oplevet manglende support og kundekontakt, man forstår betydningen af den: ”Oplevelsen af, at der ikke bliver taget hånd om ens opgave, er frustrerende. Det kan være enormt skadeligt for ens tillid til ens IT-support. Derfor er det fedt at opleve kompetente it-konsulenter, der virkelig går op i at få løst opgaverne.
Tag bare Bjarke Christensen (it konsulent); det lyser jo ud af ham, hvis der er noget der ikke fungerer, som det skal. Man kan se på ham, at han tænker: ’Det skal kræftedeme fungere det her’, og så går han til stålet og bider til det knaser, og det var jo enormt rart og opleve”,
griner Frank Hasling Pedersen.

____________________________________________________________________________

Om SCHØNHERR

Schønherr er et aktieselskab ejet af Rikke Juul Gram og Nina Jensen. Det blev grundlagt i 1984 af Torben Schønherr.

Tegnestuen har kontorer i København og Aarhus, hvor vi tilsammen har ca. 43 planlæggere, landskabsarkitekter og arkitekter samt 8 tekniske/administrative medarbejdere ansat.

Schønherr arbejder med det ubebyggede rum i bredeste forstand: Fra planlægning og analyser, over infrastruktur til parker, pladser, byrum og den Danske kulturarv.

Schønherr er i år nomineret til den prestigefyldte WAF Award for sit arbejde med klimatilpasning og social genopretning i Kokkedal.

Du kan læse mere om Schønherr lige her

 

 

Direktør

Lars Jürgensen

+45 7879 6694 lju@cadesign.dk
Partner, Cand.Merc.

Ove Fris

+45 7879 6695 ovf@cadesignbase.dk

Kontakt os

X

Kontakt os

+45 8730 0000